Eftersom personer kan drabbas av överkänslighet av en massa olika ämnen, eller kombinationer av dessa, kommer här ett generellt svar eftersom frågan inte gällde något specificerat ämne eller tillsatser.
Spädning av linoljefärg med lösningsmedel är i första hand något som man börjar med i samband med ransonering av linoljan efter 1940 för att göra de industriellt tillverkade sirapstjocka oljor som fabrikstillverkade linoljefärger då innehöll strykbara. Innan dess hade man ansett att lösningsmedel försämrade kvalitén på linoljefärgen så mycket att det bara användes i undantagsfall. Arbetsmiljöbelastningen blir ju utifrån vilket lösningsmedel man väljer att späda färgen med.
Jag tar dock inte upp tillsats/spädning med lösningsmedel eftersom det idag finns lösningsmedelsfria linoljefärger som alternativ om man har den typen av överkänslighet.